lördag 22 december 2018

Årets julklapp och att beggat är det nya svarta

Kändes bra (och inte så otippat) när det återvunna plagget blev årets julklapp 2018. Tycker verkligen det känns som att något hänt i år med mångas sätt att konsumera kläder. Är det inte så?

Jag har absolut handlat second hand eller redesignade/återvunna kläder tidigare också, men då mer som "en grej" då och då. I år har jag nästan bara handlat kläder på Tradera, både till mig och barnen. Ungarna har fått några nya butiksköpta plagg, men det är inte många. På Tradera har jag väl i och för sig kanske köpt mer än vi egentligen "behöver" (Olle har ju tex fått ärva alla Nils kläder så rent tekniskt behöver han väl inte ett enda nytt plagg...), men det känns ju ändå så mycket bättre när det handlar om kläder som någon annan redan haft, och som nu får ett längre liv. Har också varit bra på att sälja och skänka vidare en del kläder som våra barn vuxit ur.

Utöver att det känns som att man gör något litet men viktigt för klimatet och framtiden så är det ju också så mycket roligare att handla såhär? Bara det med att pengarna räcker till så mycket mer! (Stor brasklapp: Försöker såklart tänka att vi framför allt måste konsumera mindre för att rädda framtiden. Men det är svårt ändå att inte glädjas åt möjligheten att kunna få en hel drös plagg, ibland helt nya eller knappt använda, för en mindre summa än ett av plaggen hade kostat i butik). Har dessutom gått plus med råge på Tradera, alltså sålt mer än jag handlat för. Skön känsla ändå.

Inget av det här var väl egentligen en nyhet, men jag känner mig ändå inspirerad. Upplever att många av mina vänner också traderar mer än de handlar nytt nu för tiden. En kompis föreslog häromdagen att vi skulle byta lite färdiglekta leksaker med varann istället för att bara köpa massa butiksnytt till barnen i julklapp. Så enkelt och smart. En annan kompis tipsade då om att hennes familj använder sig av leksaksbiblioteket i Majorna, där man kan låna leksaker i en månad i taget. Också en briljant grej ju. (Liksom Jennys smarta idé om att låna 24 böcker på bibblan till barnens julkalender.)

Inga kommentarer: