Annika bloggar ju ibland om att byråkratin i Colombia är så meckig att hon blir galen. Jag känner lite samma lika om Sverige just nu. Eller i alla fall om Radiotjänst.
Låt mig berätta om det lilla debacle som pågått i ett halvårs tid.
I november ringde jag och meddelade Radiotjänst att jag skulle flytta den 1 feb (till A, som redan betalar tv-licensen) och att de därför kunde ta bort mig från och med då. Det gick inte. De sa att jag måste ringa efter att jag flyttat, och att jag då – om jag redan betalat en räkning för tiden efter det datumet – skulle få en återbetalning på beloppet. Redan här tyckte jag att systemet var osmidigt. Bättre att bara skicka räkning för den korrekta tiden tyckte jag. Ännu visste jag inget om krånglet som komma skulle.
Den 2 eller 3 februari, precis när jag flyttat, ringde jag dem igen. Avanmälde mig eftersom mitt nya hushåll redan betalar tv-licens, och personen i luren sa att allt var frid och fröjd. Det var det inte. Snart kom en ny räkning till mig, skickad till mig nya adress (!). Deras system har alltså koll på att jag flyttat, men inte på att de skickar flera fakturor till samma hushåll trots att man inte ska betala per person.
I slutet av april ringde jag igen, och meddelade att jag fått en felaktig faktura, trots att jag ringt och försökt avamäla mitt tv-innehav två gånger redan. Kvinnan jag talade med då sa att den jag talat med i februari hade missat att genomföra själva avanmälan (alltså..!), men hon fixade detta nu istället. Tänkte då att allt var coolers.
Självklart var det inte coolers. I maj kom två nya brev från Radiotjänst, på samma dag. Ett med bekräftelse på avanmälan, ett med en ny räkning för perioden juni-september. Nu blev jag arg. Ringde ytterligare en gång, och fick veta att räkningen skickats ut felaktigt eftersom systemet inte hade hunnit reagera på att jag avanmält mig. Och det var väl okej. Om det inte var för att kvinnan i luren frågade om jag "hunnit få räkningen för perioden februari till slutet av april?". Det vill säga perioden mellan att jag försökte avanmäla för andra gången, då de misslyckades med att registrera detta, till att jag avanmälde för tredje gången.
Nivån av irritation som vällde upp inom mig. Så jävla hög. Freakin Mount Everest-hög.
Naturligtvis sa jag att jag inte tänker betala den kostnaden EFTERSOM JAG OCH AXEL JU REDAN BETALAT FÖR DEN PERIODEN VIA HANS RÄKNING. Frågade om de inte kunde se detta i systemet. Jodå, det kunde de. Vi betalar ju redan, såg de i datorn. Och man ska bara betala en avgift per hushåll. Men eftersom räkningen redan skickats (men inte kommit fram till mig än) kunde hon i luren inte göra något. Jag var tvungen att skriva ett brev (ETT BREV!), för att de skulle kunna "utreda" huruvida denna räkning kunde strykas. Detta alltså trots att hon redan såg i datorn att vi redan betalat för denna period.
Så det gjorde jag. Skrev ett brev alltså, i Radiotjänsts kundtjänstformulär som man skulle. Där stod det att de skulle återkomma "så fort de kunde" men att det i vissa fall kunde ta upp till en vecka.
Nu har det gått två veckor. Har hittills inte hört ett ljud.
Alltså, jag tycker (obviously) att det är skitsupermegaviktigt med oberoende journalistik och betalar mer än gärna min avgift för public service. Men WHAT.THE.FUCK?!
Låt mig berätta om det lilla debacle som pågått i ett halvårs tid.
I november ringde jag och meddelade Radiotjänst att jag skulle flytta den 1 feb (till A, som redan betalar tv-licensen) och att de därför kunde ta bort mig från och med då. Det gick inte. De sa att jag måste ringa efter att jag flyttat, och att jag då – om jag redan betalat en räkning för tiden efter det datumet – skulle få en återbetalning på beloppet. Redan här tyckte jag att systemet var osmidigt. Bättre att bara skicka räkning för den korrekta tiden tyckte jag. Ännu visste jag inget om krånglet som komma skulle.
Den 2 eller 3 februari, precis när jag flyttat, ringde jag dem igen. Avanmälde mig eftersom mitt nya hushåll redan betalar tv-licens, och personen i luren sa att allt var frid och fröjd. Det var det inte. Snart kom en ny räkning till mig, skickad till mig nya adress (!). Deras system har alltså koll på att jag flyttat, men inte på att de skickar flera fakturor till samma hushåll trots att man inte ska betala per person.
I slutet av april ringde jag igen, och meddelade att jag fått en felaktig faktura, trots att jag ringt och försökt avamäla mitt tv-innehav två gånger redan. Kvinnan jag talade med då sa att den jag talat med i februari hade missat att genomföra själva avanmälan (alltså..!), men hon fixade detta nu istället. Tänkte då att allt var coolers.
Självklart var det inte coolers. I maj kom två nya brev från Radiotjänst, på samma dag. Ett med bekräftelse på avanmälan, ett med en ny räkning för perioden juni-september. Nu blev jag arg. Ringde ytterligare en gång, och fick veta att räkningen skickats ut felaktigt eftersom systemet inte hade hunnit reagera på att jag avanmält mig. Och det var väl okej. Om det inte var för att kvinnan i luren frågade om jag "hunnit få räkningen för perioden februari till slutet av april?". Det vill säga perioden mellan att jag försökte avanmäla för andra gången, då de misslyckades med att registrera detta, till att jag avanmälde för tredje gången.
Nivån av irritation som vällde upp inom mig. Så jävla hög. Freakin Mount Everest-hög.
Naturligtvis sa jag att jag inte tänker betala den kostnaden EFTERSOM JAG OCH AXEL JU REDAN BETALAT FÖR DEN PERIODEN VIA HANS RÄKNING. Frågade om de inte kunde se detta i systemet. Jodå, det kunde de. Vi betalar ju redan, såg de i datorn. Och man ska bara betala en avgift per hushåll. Men eftersom räkningen redan skickats (men inte kommit fram till mig än) kunde hon i luren inte göra något. Jag var tvungen att skriva ett brev (ETT BREV!), för att de skulle kunna "utreda" huruvida denna räkning kunde strykas. Detta alltså trots att hon redan såg i datorn att vi redan betalat för denna period.
Så det gjorde jag. Skrev ett brev alltså, i Radiotjänsts kundtjänstformulär som man skulle. Där stod det att de skulle återkomma "så fort de kunde" men att det i vissa fall kunde ta upp till en vecka.
Nu har det gått två veckor. Har hittills inte hört ett ljud.
Alltså, jag tycker (obviously) att det är skitsupermegaviktigt med oberoende journalistik och betalar mer än gärna min avgift för public service. Men WHAT.THE.FUCK?!
6 kommentarer:
ojojoj vad jag känner igen mig. pulsen höjs! här kommer min story:
jag har inte haft tv på ca. 5 år. eftersom det var först förra året man ska betala även för datorinnehav har jag således inte betalat någon avgift. en dag när jag inte var hemma kom en pejlare. detta vet eftersom jag jag efter hens besök fick ett brev på posten om att pejlaren sett (!?) att jag har en tv, och att jag då måste betala tv-avgift. självklart ringde jag samma dag för att säga att det blivit ett missförstånd och att jag faktiskt inte har någon tv. "det är lugnt, jag tar bort dig" sa personen i telefonen.
någon månad senare fick jag ändå ett inbetalningskort. jag ringde upp igen för att säga att jag inte ska betala. då säger personen att det inte finns loggat att jag har ringt, och att man inte kan göra sådana ärenden på telefon (!?). eftersom det gått en tid hade tiden för att "överklaga" gått ut, och jag var tvungen att betala avgiften för att inte riskera polisanmälan (?!). jag pratade med nån chef och förklarade situationen, satt på arbetstid och var arg och upprörd och ringde, men NEJ. det gick inte.
det jag skulle göra var att skriva en skriftlig överklagan till deras himla domstol (?). och under tiden var jag alltså tvungen att betala avgiften. jag skrev en lång radda där jag bl a hänvidade till ett uttalande av radiotjänsts chef, där hon säger att pejlare inte får typ kolla in och sen påstå att nån har tv. jag skickade också med bild på min dator om det kanske var så att pejlaren sett den (!!)
under den här tiden kollade jag ju mycket på internet och läste om vad andra råkat ut för och det var ju inte roliga historier. tydligen får pejlarna provision efter hur många de tar fast. inte så konstigt att de försökte med mig då?
men så sjukt konstigt system. jag vann överklagan men alltså ... är inte så glad när jag nu betalar den där avgiften nu för tiden kan man säga. trots att jag också absolut gillar idén. men sättet de jobbar på? HELT SJUKT.
hoppas du får ordning på detta snart!!
felicia:
MEN VAD FAN? Blir så himla irriterad. Helt sjukt indeed.
Tips från en som jobbat på en myndighet: ta ALLTID namn på den du pratar med. Det gör att 1. Personen känner större ansvar och gör sitt jobb mer korrekt, 2. När det väl blir problem kan en själv då säga "men jag pratde ju med Anna/Stefan " vilket gör att det kan göras en uppföljning internt, 3. Ditt ärende får högre pondus eftersom du verkar ha koll på dina grejer istället för att säga "jag pratde med någon förra gången jag ringde". Sist men inte minst: bråka utav helvete/be att få tala med chefen. Trist men så är det.
Hoppas det löser sig!
Month day year: tack för tips! Låter klokt. Men knäppt att det behövs.
Men alltså. Otroligt!!
OMG. Kommer snart med en colombiahistoria som bräcker, men alltså skärpning svenska myndigheter! Er effektivitet och brist på onödig byråkrati är ju en av anledningarna att jag vill flytta tillbaka till Sverige!
Skicka en kommentar